Patiënt enquête

Verslag patiënten enquête april NPA 2023

Beste patiënten van Huisartspraktijk Vinkel,
Onlangs hielden wij een enquête voor de praktijk in het algemeen en voor de huisartsen.
Hartelijk dank voor uw medewerking aan deze enquête.
Graag willen wij deze resultaten en verbeterpunten met u delen op onze website.

Praktijk in het algemeen:

Wachtkamer
De stoelen worden als prettig ervaren en er is voldoende speelgelegenheid en leesmateriaal. Tevens is het er een prettig klimaat in de wachtkamer en er is voldoende licht.

Het praktijkgebouw
De netheid en de hygiëne zijn keurig op orde. Wel geeft u aan dat men kan horen wat er aan de balie besproken wordt en dat hierdoor soms vertrouwelijke informatie opgevangen wordt.
Verbeterpunt: Er is een deurdranger geplaatst op de deur van de wachtkamer. Deze zal altijd dichtvallen waardoor men in de wachtkamer niet kan horen wat er aan de balie besproken wordt. Tevens zal de assistente (indien nodig) aan de balie de privacy moeten waarborgen door eventueel patiënten binnen te roepen in een aparte ruimte of om door te vragen om afstand te nemen van de overige patiënten aan de balie.

Beschikbaarheid en bereikbaarheid
Gemiddelde telefonische wachttijd is 1,5 minuten. De opvang bij spoed wordt goed beoordeeld en men vindt dat men altijd terecht kan indien nodig.

Spreekuur organisatie:
De spreekuren vinden op geschikte tijdstippen plaats en indien mogelijk is er ruimte voor een langer consult. De huisarts is telefonisch te raadplegen en de assistente is geen belemmering voor contact met de huisarts. De medewerkers in de praktijk worden als behulpzaam ervaren.

Samenwerken met waarneming huisarts
De waarnemer is op de hoogte van de medische problemen van de patiënt en is goed geïnformeerd door de huisarts. Tevens is de samenwerking met de hulpverleners uit de 1e lijn goed en zijn zij ook goed op de hoogte over de medische situatie van de patiënt.

Enkele losse opmerkingen:

- Er wordt soms gehaast gewerkt.
Verbeterpunt: proberen we zeker op te letten. Spreek ons erop aan als dit het geval is.

- Er wordt af en toe gebeld om een afspraak te verzetten naar een andere arts.
Verbeterpunt: we proberen dit zo min mogelijk te doen. We doen dit alleen als we zien dat het spreekuur voor een bepaalde dag of tijd vol dreigt te lopen. Hierdoor zouden we dan eventueel minder mensen kunnen zien dat wat wenselijk is voor deze dag of tijdstip. Voel gerust de ruimte ook nee te zeggen als het niet uitkomt om de afspraak te verzetten.

- MGN (mijngezondheid.net) wordt als zeer prettig ervaren.

- De receptionisten denken ook soms dat ze dokters zijn.
Verbeterpunt: de assistentes moeten soms echt doorvragen over uw klacht zodat de huisarts weet wat er speelt en een juist beleid kan maken. Wellicht kunnen we dit uitleggen aan u zodat u weet waarom we dat doen.

-De medicatie kluis is echt een aanwinst.


De huisartsen:

Huisarts: Dr. van der Sande
U geeft Dr. van der Sande een gemiddelde uitkomst van 88,7 %. (Maximale score is 100 %)
Hierbij is gekeken naar de volgende aandachtspunten: spreekuurvoering, voorlichting, wachttijd, spreekuurorganisatie, verslaglegging en samenwerking met de 2e lijn.

Huisarts: Dr. Bressers
U geeft Dr. Bressers een gemiddelde uitkomst van 90,7 %. (Maximale score is 100 %)
Hierbij is gekeken naar de volgende aandachtspunten: spreekuurvoering, voorlichting, wachttijd, spreekuurorganisatie, verslaglegging en samenwerking met de 2e lijn.

Verbeterpunten huisartsen
- Opvallend is dat de huisartsen tijdens hun consulten bovengemiddeld telefonisch gestoord worden. Het uitgangspunt van de praktijk is dat de huisarts alleen gestoord wordt in geval van spoed of voor zaken die niet kunnen wachten. De huisartsen begeleiden een co-assistente of een huisarts in opleiding. Deze hebben wel al een eigen spreekuur en als zij tussendoor een hulpvraag hebben, moeten zij hiervoor de huisarts raadplegen. Zij bellen dan met de huisarts. We gaan kijken hoe we dit anders aan kunnen pakken zodat de huisarts hierdoor minder telefonisch gestoord zal worden.

- Een MGN bericht is soms gericht aan één persoon. Af en toe wordt het bericht dan toch afgehandeld door een andere huisarts of assistente. Dit doen we om u zo snel mogelijk antwoord te geven. Het kan zo zijn dat persoon aan wie het MGN bericht gericht is enkele dagen afwezig is. U moet dan langer wachten op een antwoord. Echter proberen we wel alle contacten over uw zorg zoveel mogelijk bij een persoon te laten.


Nogmaals hartelijk dank voor uw medewerking!

Met vriendelijke groeten,

Team Huisartspraktijk Vinkel

Onze praktijk is rolstoelvriendelijk · Wij staan voor